Winterbanden
In Nederland zijn winterbanden niet echt noodzakelijk. Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw of uw rijgedrag aanpast bij een natte weg en lage temperatuur. Maar gaat u op wintersportvakantie met de auto dan kan het een hoop gedoe met sneeuwkettingen voorkomen.
|
Hoe u winterbanden herkent
Winterbanden hebben een zogeheten M+S (mud and snow)-aanduiding. Daarnaast komt het zogeheten sneeuwvloksymbool steeds meer in zwang, een vrijwillig door de fabrikanten toe te passen aanduiding. Het zou de herkenbaarheid van winterbanden verbeteren als de fabrikanten het consequent zouden gebruiken.
Waarom winterbanden?
Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere bandensoort te monteren in winterse omstandigheden.
Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:
- Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo’n 12 meter;
- Op een natte weg 14 tot 15 meter;
- Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter;
- Dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.
Een alternatief voor de winterband is de vierseizoenenband die het hele jaar onder de auto kan. Met deze banden heb je eerder sneeuwkettingen nodig dan met winterbanden. Bovendien blijft het een compromis; de vierseizoenenband blinkt nergens in uit.
Het hele jaar door met winterbanden rijden is niet aan te raden. De remweg van deze banden neemt aanzienlijk toe bij hogere temperaturen.
Niet verplicht, wel aan te raden
Wie in de winter in Duitsland rijdt, doet er helemaal goed aan om met winterbanden op stap te gaan. Er is weliswaar geen verplichting om ze daar te gebruiken, maar auto’s moeten in ons buurland ‘aan de weersomstandigheden zijn aangepast’. Dat betekent – naast antivriesmiddel in de ruitenwisinstallatie – dat er winterbanden gemonteerd moeten zijn. Is dat niet het geval dan riskeert de automobilist een boete van maximaal €40.
Bovendien kan betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld leiden tot medeaansprakelijkheid, waardoor de WA-verzekering de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80 procent vergoedt. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien worden gezien als ‘grove nalatigheid’, zodat de allriskverzekering betaling kan weigeren. En bedenk: hoe ‘sneller’ (= harder en breder) de zomerband, hoe slechter die voldoet in winterse omstandigheden.
De kosten van winterbanden
Op het eerste gezicht lijken winterbanden een hele investering. En waar laat je ze in de zomer? Maar het aanschaffen van winterbanden blijkt weinig extra te kosten. U gebruikt immers nu twee sets banden parallel in plaats van achterelkaar. En sommige leveranciers slaan de niet gebruikte set graag op en verwisselen wanneer nodig. Wel moet u beschikken over twee sets velgen, wat als u lichtmetalen velgen gebruikt, behoorlijk in de papieren loopt als u er ’s winters ook netjes wilt bij rijden. Ten slotte: het steeds wisselen van wielen doet ook weer een beroep op uitlijnen en balanceren.